درمان برای اسهال خونی

درمان برای اسهال خونی ،برای درمان اسهال خونی چکار باید کرد،برای درمان اسهال خونی چه بخوریم،برای درمان اسهال خونی چی بخوریم،درمان اسهال خونی،درمان اسهال خونی بزرگسالان

درمان برای اسهال خونی ، برای درمان اسهال خونی چکار باید کرد ، برای درمان اسهال خونی چه بخوریم ، درمان خانگی اسهال خونی

بیماری اسهال خونی

گاهی اوقات، خوردن مواد غذایی که با شما سازگار نیست سبب بروز مشکلاتی مانند اسهال خونی یا اسهال می‌شود. اسهال خونی یا دیسانتری یک التهاب رودگانی است، به خصوص در روده‌ی بزرگ، که منجر به عبور مدفوع آبکی و مخاطی می‌شود. این مشکل با درد و دل‌پیچه شروع می‌شود.اسهال‌ خونی‌ باکتریایی‌ (شیگلوز) عبارت‌ است‌ از یک‌ عفونت‌ باکتریایی‌ در لایه‌های‌ سطحی‌ پوشاننده‌ جدار داخلی‌ روده ها. این‌ بیماری‌ در اثر تماس‌ نزدیک‌ فردی‌ است‌ و به‌ صورت‌ همه‌گیری‌ رخ‌ می‌دهد. از زمان‌ ورود باکتری‌ها تا ظهور علایم‌ ۴-۱ روز طول‌ می‌کشد.اسهال خونی شایع ترین نشانه بیماری های التهابی روده است که در صورت درمان نشدن و یا اقدام به خوددرمانی در درازمدت باعث ابتلا به سرطان روده بزرگ می شود.شایع ترین نشانه بیماری التهابی روده ،علائم گوارشی مانند اسهال خونی، درد شکم، بی اشتهایی و کم خونی است اما در 10 درصد موارد ممکن است بیمار قبل از بروز علائم گوارشی دچار درد و تورم مفاصل مختلف بدن خصوصاً در ناحیه گردن و کمر شود.در این مطلب از سایت جسارت به بهترین روش درمان برای اسهال خونی می پردازیم. امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.

چه عواملی باعث اسهال خونی می‌شود؟

اسهال خونی به طور عمده توسط دو میکروارگانیسم به نام انتامبا هیستولیتیکا (نوعی انگل) و شیگلا (نوعی باکتری) ایجاد می‌شود. هر کدام از این ارگانیسم‌ها می‌توانند روده‌ی بزرگ را آلوده کنند و باعث اسهال حاد، تب و درد شکم شوند.پس از ورود یک نوع باکتری به نام شیگلا به بدن، فرد دچار علائمی از قبیل درد شکمی ‌شدید، تب‌ بالا، استفراغ‌، کاهش اشتها‌، دفع‌ دردناک مدفوع‌ همراه‌ با احساس‌ نیاز فوری‌ به‌ دفع‌ می شود.در ابتدای بیماری ممکن‌ اسهال‌ آبکی‌ و حجیم‌ باشد و با پیشرفت بیماری، تبدیل به مدفوع‌های‌ مکرر بلغمی‌ خونی‌ و کم‌ حجم‌ شود. ممکن‌ است‌ بیماران دچار از دست‌ دادن شدید ‌آب‌ و الکترولیت‌ بدن از راه‌ مدفوع‌ و استفراع‌ شوند، لذا مصرف محلول او.آر.اس لازم است.

درمان اسهال خونی

درمان اسهال خونی به‌علت خونی‌شدن اسهال‌تان بستگی دارد. معمولا افرادی که سیستم ایمنی بدن‌شان سالم است، برای درمان روتاویروس یا ای کولای به داروی خاصی نیاز ندارند. علائم روتاویروس چند روز طول می‌کشد و علائم باکتری ای کولای نیز ظرف یک هفته ازبین می‌رود. در صورت ابتلا به اسهال، حتما باید بدن خود را هیدراته نگه دارید و مقادیر زیادی آب و مایعات بنوشید. گاهی می‌توان اسهال را در خانه و با استفاده از داروهایی که بدون نیاز به نسخه‌ی پزشک قابل خریداری هستند، مانند لوپِرامید (Imodium A-D) درمان کرد. ولی پیش از مصرف این داروها با پزشک مشورت کنید. در بعضی موارد، پزشک توصیه می‌کند که از داروهای ضداسهال استاندارد استفاده نکنید، زیرا این داروها تأثیری بر باکتری ای کولای ندارند.گاهی اسهال ناشی از روتاویروس یا باکتری ای کولای به‌اندازه‌ای موجب کم‌آبی بدن می‌شود که بیمار باید بستری شود. شاید لازم باشد که پزشک برای درمان شما مایعات داخل وریدی را تجویز کند تا مایعات ازدست رفته‌ی بدن‌تان جبران شود.

درمان خانگی اسهال خونی

به منظور درمان خانگی اسهال خونی قبل از هر چیز لازم است، برای فرد بیمار مایعات، الکترولیت، عناصر کمیاب و همچنین بار میکروبی طبیعی روده را جایگزین کنند و در این زمان است که ما میتوانیم از درمان بیماری مطمئن شویم. – درمان‌ شامل‌ جایگزینی‌ مایعات‌ از دست‌ رفته‌، مصرف غذای‌ کم‌ حجم‌ و نیز گاهی‌ دارو می‌شود. – بیمار باید مرتباً مایعات‌ دریافت‌ کند. – باید بیمار را از بقیه‌ جدا کرد و اگر بیمار یک کودک است، تا زمان پاک شدن مدفوع از باکتری نباید اجازه داد کودک به مدرسه برود – معمولا برای درمان این بیماری، به علت ایجاد عوارض استفاده از آنتی بیوتیک توصیه نمی شود. – استفاده از کیسه آب گرم یا شیشه‌ آب‌ داغ‌ بر روی‌ شکم‌ میزان درد را کاهش می دهد. – داروهای ضد اسهال‌ را نباید بدون تجویز پزشک مصرف کرد، زیرا این‌ داروها ممکن‌ است‌ مدت بیماری‌ را طولانی‌ کنند و اگر تا کنون‌ مورد استفاده‌ قرار ‌گرفته‌اند، باید‌ مصرف‌ آنها را متوقف‌ کرد.

درمان گیاهی برای اسهال خونی

به منظور درمان گیاهی اسهال خونی برگ خشک سریش و پودر زردچوبه را به نسبت مساوی ترکیب کرده و با چند قطره روغن خردل مخلوط کنید.این خمیر را به بدن بمالید و بگذارید یک ساعت بماند.بعد با آب ولرم دوش بگیرید.به علت دارا بودن خواص آنتی بیوتیکی،برگ سریش، یک درمان گیاهی اسهال خونی محسوب می شود.

درمان برای اسهال خونی

یک قاشق غذاخوری پوست خشک شده پرتقال را بکوبید و آسیاب کنید تا پودر شود. به آن یک قاشق غذاخوری هسته کشمش بزرگ سیاه اضافه کنید. بخش میوهای کشمش طبع ملین دارد و حال آنکه هستههای آن چنان خاصیتی ندارند. هسته را پودر کنید و آن را به پوست پرتقال خشک که آسیاب کردهاید، اضافه کنید. یک قاشق غذاخوری از این مخلوط را یکبار در روز و به مدت 3 تا 4 روز بخورید. این ترکیب زخمهای موجود در روده ها را التیام بخشیده و از خروج بلغم در مدفوع جلوگیری میکند.

درمان برای اسهال خونی با تخم شنبلیله

یک قاشق غذاخوری تخم شنبلیله را آسیاب کنید و به کناری بگزارید. یک چهارم قاشق غذاخوری از این پودر را با یک فنجان ماست تازه که دو تا سه مرتبه در روز خورده شود. بلغم را از مدفوع پاک میکند. یک قاشق غذاخوری شیره برگ شنبلیله که با 1 تا 2 عدد کشمش سیاه خورده شود نیز اسهال خونی را تسکین میدهد.

درمان اسهال خونی با آبلیمو

آب دو عدد لیمو را به یک لیوان آب اضافه کرده و همراه با نمک معدنی و شکر برای طعم دادن، 3 تا 4 بار در روز بخورید. این روش سادهترین و بهترین شیوه درمان اسهال خونی در طب سنتی است.

درمان برای اسهال خونی با چای

چای سیاه نیز در درمان اسهال خونی در بزرگسالان و کودکان کاربرد دارد. چای سیاه که شیرین نشده باشد خواص ضد انگلی و ضد سمی دارد.نوشیدن روزانه چای سیاه باعث می‌شود از انگل های شکم خلاص شوید.

درمان برای اسهال خونی با برگ زردآلو

برگ زردآلو خاوی ترکیبات ضد سم است که در مقابله با عفونت های انگلی استفاده می شود. برای درمان اسهال خونی در کودکان و بزرگسالان ابتدا برگها را بشویید و عصاره آنرا بگیرید.این عصاره را بر روی مناطق آسیب دیده بمالید.هر روز قبل از رفتن به رختخواب این کار را انجام دهید.

درمان برای اسهال خونی با ترکیب نعناع ، لیمو ، عسل

– ۱ قاشق چایخوری آب نعناع – ۱ قاشق چایخوری آب لیمو – ۱ قاشق چایخوری عسل همه‌ی مواد را با هم مخلوط کنید و ترکیب حاصل را دست کم ۲ تا ۳ بار در روز مصرف کنید. لیمو میکروارگانیسم‌های مضر را از بین می‌برد، و نعناع دستگاه گوارش را تقویت می‌کند. عسل به عنوان یک عامل تسکین‌دهنده عمل می‌کند. این مواد در ترکیب با هم درمان قدرتمندی برای اسهال خونی هستند.

پیشگیری از اسهال خونی

ـ دستان‌ خود را به‌ طور مرتب‌ بشویید، خصوصاً قبل‌ از غذا خوردن‌ اگر در منطقه‌ای‌ هستید که‌ غذا و آب‌ ممکن‌ است‌ در آنجا آلوده‌ باشد، اقدامات‌ زیر ضروری‌ هستند: ـ آب‌ آشامیدنی‌ را 5 دقیقه‌ بجوشانید. ـ برای‌ مسواک‌ کردن‌ و شستن‌ دندان‌ها از آب‌ شیر استفاده‌ نکنید و مراقب‌ باشید هنگام‌ حمام‌ کردن‌ آب‌ قورت‌ ندهید. ـ از خوردن‌ میوه‌ با پوست‌ یا سبزیجات‌، ماهی‌ یا صدف‌ خام‌، یا هرگونه‌ محصول‌ لبنی‌ مشکوک‌ (بستنی‌، شیر، کره‌ و غیر) خودداری‌ کنید.

چه زمان به پزشک مراجعه کنیم :

اسهال خونی نشان‌دهنده‌ی مشکلی جدی مانند خون‌ریزی دستگاه گوارشی یا مسئله‌ای معمولی مانند مصرف بیش‌ازحد موادغذایی و نوشیدنی‌های قرمزرنگ است. میزان قرمزی رنگ مدفوع، متفاوت است. شما حتما باید به پزشک مراجعه کنید، اگر: ـ دچار اسهال خونی شده‌اید که بهبود نمی‌یابد؛ ـ تب دارید؛ ـ حس می‌کنید بدن‌تان دچار کم‌آبی شده است. ـ پزشک به شما کمک می‌کند تا بهترین درمان را برای بیماری خود پیدا کنید.

مطالب مرتبط :

راههای سریع برای درمان خانگی اسهال خونی بزرگسالان و کودکان

علت و روش های درمان اسهال خونی نوزاد با طب سنتی

روش درمان خانگی و درمان فوری اسهال خونی برای کودکان و بزرگسالان

آشنایی با علت اسهال خونی در کودکان و روش های درمان خانگی

علت و درمان خانگی و گیاهی اسهال خونی در بارداری